De sista tre veckorna innehöll sina poänger, som man nu efteråt kan skratta gott åt Tom, vår sjuttonåring, har hela sitt liv haft en särskild relation till sladdar (internt skämt) fick ett eget projekt som passar honom perfekt: Gör ett nytt elsystem du ansvarar helt för hur det genomförs.
Det var ett nöje att höra honom arbeta under tystnad. Bara knipsandet från avbitaren hördes, timme ut och timme in dag ut och dag in...
Det är hundratals meter kabel som dragits i båten. Det finns eluttag överallt där det kan behövas. Och kabel är redan fördragen till flera kommande projekt. Den nya kabeln är snyggt uppfäst. En ny elcentral med automatsäkringar satte myror i huvudet på oss båda. Timmar av felsökning slösades innan felet till slut hittades. Elcentralen var felaktigt och motstridigt märkt!
Så skulle då slutligen hela elsystemet testas. Polerna på batteriet nyckeln i tändningslåset. Kontakt!
Instrumentbelysningen verkar funka om än svagt men vad är det som luktar ?
Det väller fram en tät, vit och otäckt stickande rök.
Som tur är slår det aldrig eld, men det är bara sekunder ifrån. En kabel som monterats precis som tidigare har smält i sin helhet, från kopplingsplint till instrumentbräda. Tur i oturen. Det hade inte varit kul att behöva tömma en pulversläckare i det nya och prydliga elsystemet det vet alla som någon gång blivit tvungna att använda en.
Toms aldrig sviktande självförtroende fick sig en liten knäck...
Ett fynd gjort på Segelshopen en stuvbit däcksduk av en bredd (212cm) och en gramvikt (600gr) som inte längre tillverkas. Den stora bredden gör att jag slipper skarva mitt på rufftaken. När duken är på plats oljas den med rå linolja. Duken suger i sig nästan ofattbara fem liter.
Här ses en detalj av det dukade och färdigmålade akterrufftaket. Här kan man också se den nytillverkade dropplisten i mahogny, som löper runt rufftaken. Den är formad i sektioner och sammanlimmad med epoxy. Bilden visar också det mjukt rundade hörn av akterruffen som är nytillverkat.