Vad är det då som gör mödan värd allt detta slit?
Ja det är ju i första hand att få njuta av slutresultatet. Att få spegla det perfekta vita skrovet i en spegelblank vik med mahogny och krom gnistrande i solskenet. Att få klirra med den immiga ölen och nubben, medan doften av färskpotatis och dill sprider sig från pentryt Soraya är en mycket vacker dam i sina bästa år OCH en praktisk och fungerande familjebåt.
Men hon är också en hobby som stundtals ger en fantastisk tillfredställelse som när de nya vindruteramarna till ruffen provades på plats. Passningen var 110%-ig om nu något kan vara det. Det är inte ofta det blir så bra hur mycket man än anstränger sig den känslan väger upp flera veckors motigheter och hopplöshet. Eller när Volvo Penta instrumenteringen renoverades ett överraskande slutresultat som gav en försmak om hur helheten, den renoverade Soraya, skulle komma att te sig. Då åker magen hiss av lycka.
(För pekaren över småbilderna!)
Färgen på friborden sitter bra, det finns ingen anledning att avlägsna den. Friborden slipas först med skakmaskin sedan för hand till jämnhet, spacklas med alkydoljespackel och slipas igen. Grundas därefter två gånger, med slipning emellan. Finslipas en sista gång och slutstrykes med alkydoljefärgen.
Här är nu mahogny och teak mättade med kinesisk tungolja.
Här håller första lagret fernissa på att läggas. Det är ett rent nöje att stryka Le Tonkinois.